sunnuntai 15. heinäkuuta 2012

Sivutuulessa

Kävimme aamiaisella samassa ravintolassa, jossa illalla söimme elämämme kala-aterian. Katsoimme aamiaisen jälkeen tuuliennusteen ja päätimme lähteä melko ripeästi liikkeelle: tuuli moinaisi jossain vaiheessa iltapäivällä ja saattaisi kääntyä myös täysin vastaiseksi määränpäähämme Vis:in saareen nähden, joten olisi hyvä hyödyntää aamupäivän 19 solmun tuuli. Saimme seilit ylös ja samantien hyvän 7 solmun vauhdin, johon trimmausten jälkeen nipistimme vielä puoli-1 solmua lisää.  Matkalla kuittasimme "5 päänahkaa", joten reilun 20 mailin matka taittui sutjakkaasti.

Vene kulki sivutuulessa hyvin ja nautin täysillä. Päätin, että tämän päivän aikana opiskelen vieraan veneen fallit ja muut köysien juoksutukset päästäkseni epävarmuudesta, joka liittyy suoraan siihen, ettei vain tiedä, miten mikäkin toimii. Muilta osin hengasin navigoinnin ohella aurinkoa ottaen laidalla. Kun tuuli ennusteen mukaisesti alkoi hieman moinata, uskaltauduin kokeilemaan hetkeksi myös ohjaamista. En ole nimittäin aiemmin ohjannut ruorilla, saati 45-jalkaista venettä. Tavallisesti nappaan työnjaosta navigoinnin lisäksi mieluusti ohjaamisen, mutta pinnaveneellä tuntuman saanti on mielestäni helpompaa. No, ainakin toistaiseksi näin, koska siitä minulla on tietenkin enemmän kokemusta. Navigointi näillä vesillä on puolestaan helppoa Saaristomeren kulkijalle, mutta toisaalta syväystä on huikeat 2,9, joten tarkkana täytyy silti olla silloin, kun jokin saarirykelmä osuu kohdalle.

Saavuimme Komizan kylän satamaan ja kiertelimme hieman kylässä. Löysimme hieman etäältä omaperäisen näköisen hummeriravintolan, josta saimme varattua pöydän illaksi venekunnallemme. Listan mukaan se ei liene aivan edullinen, mutta ehkä tunnelmasta ja merinäköalasta voi vähän maksaa, eli kerrankos sitä...

1. Kuulostaa kerrassaan ihanalle! Mulle on kyllä juuri se ruori luontevampi kuin pinna...

2. Joo, very nice. Pikkuhiljaa haen tuntumaa ruoriin, eiköhän tämä tästä!

3. Näyttää niin ihanalta! Piti jo rueta miettimään, miten loman toinen puoli vietettäisiin. Tuo Kroatia näyttää todella houkuttelevalta.